Vakantie zomer 2018 – Italie [12]

Twee dagen in 1!

Gisteren simpelweg geen zin om nog iets te plaatsen. Moe en wilde toch wel heel graag onder de wol. Na een ochtendje strand en in de middag als oppas met Sven mee naar het zwembad. Hij is druk met zijn vrienden en ik kijk toe dat hij blijft drijven :-). Zwemmen gaat erg goed en ik krijg het koud van het niks doen.

Natasja heeft inmiddels kennis gemaakt met de buren van een paar hutjes verderop en afgesproken om in de avond naar de maansverduistering te kijken. We zijn rond 20.30 naar het strand gegaan .. picknick mand, stoelen, chips en bier mee en zo gezegd zo gedaan. De start was veelbelovend (mooie foto’s die ik kan plaatsen zodra we weer een goede verbinding hebben), daarna kwamen er echter wat wolkjes voor de maan en konden we een minuut of 20 niet veel zien.

Uiteindelijk verdwenen de wolken weer en hebben we het schouwspel kunnen volgen. Uiteindelijk rond 23.15 kwam er weer een straaltje licht op de maan en begon de maan weer de maan te worden. Gaaf om te zien. Rond 00:45 lagen we op bed .. laat zat..

Rocca Calascio

Vandaag zijn we naar Rocca Calascio geweest (wikipedia), overblijfselen van een oud fort. De rit er naartoe is ongeveer 90 km en daar doe je dan met gemak 2 uur over, door de bergen, geweldig om al het natuurgeweld te zien …

Tegen de tijd dat we arriveerden maakt ik me al wat zorgen over de benzinemeter .. die gaf aan dat we nog 140 km konden rijden .. maar we moesten door de bergen terug … gaan we dat halen??

Eenmaal in Calascio aangekomen moesten we de auto parkeren en konden we lopend het dorpje in. Daar hebben we een buskaartje gekocht zodat we naar het fort konden worden gebracht. De wandeling van 3 km bergop met volle zon leek ons geen goed plan. Op de bus wachten duurde drie kwartier .. ach .. we hebben vakantie.

Boven aangekomen hebben we eerst maar eens gegeten .. lunch. Dit duurde en duurde en duurde .. al met al een dikke twee uur bezig geweest voor een simpele snack. Daarna eindelijk aan de vervolgwandeling kunnen beginnen en dat was wel heel gaaf, mooie vergezichten en de wandeling over het vergane fort was meer dan de moeite waard. Er stond een lekkere bries, waardoor het niet warmer was dat 25 graden denk ik. Ook hier volgen de foto’s nog.

Eenmaal weer beneden de bus naar beneden gepakt en weer richting de auto. Oh ja .. daar speelde dat probleempje met de benzine nog. Als je weet dat op de vlakke wegen er elke km een pomp staat (ik kan niet overal tanken met mijn tankpas) en in de bergen geen enkele, wordt het billen knijpen. Tijdens de terugreis zien we koeien, stieren en wilde honden op de weg lopen, het blijft uitkijken. Gelukkig is het voornamelijk naar beneden rijden en dus redden we het op het gemak met de benzine, vlak voordat we bijna bij de camping zijn gaat het lampje branden :-). Gered!

We besluiten om wat te eten in het oude centrum van Giulianova (klein plaatsje naast de camping). We pakken uit vanavond met een flesje wijn en een biefstukje. De jongens krijgen frites en een hamburger, daar hadden ze ook wel trek in. De avond afsluiten met Italiaans schepijs is altijd een feest en zo zijn we rond 22.30 uur weer thuis .. Snaveltjes toe, luikjes dicht!

Morgen maar weer een lekkere dag aan het strand!